Logo Niepodległa
Logo PANSA
A A A      
 
English version Kontakt    
zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka zdjęcie pażp czołówka

Airspace Strategy for Poland POLFRA Film o PAŻP
Film o Podziale Polskiej Przestrzeni Powietrznej
Warsztaty

Drony ASM1
Strona projektu - Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym


Logo CEF

Najnowsze Informacje

2019.09.03, 16:34

W Krynicy o narodowej strategii dla lotnictwa cywilnego

zdj

W Krynicy-Zdroju rozpoczęło się dziś XXIX Forum Ekonomiczne – wysokiej rangi wydarzenie międzynarodowe, skupiające przedstawicieli kręgów gospodarczych i politycznych. Wśród konferencji, debat i spotkań nie mogło zabraknąć zagadnień dotyczących transportu, w tym dynamicznie się rozwijającego rynku lotniczego. To właśnie przyszłości lotnictwa i przestrzeni powietrznej poświęcony był panel „Narodowa strategia dla lotnictwa cywilnego”, w którym udział wziął p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.

W godzinnej dyskusji uczestniczyli także: p.o. prezesa zarządu „Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.” Piotr Malepszak, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Samson i prezes zarządu Kraków Airport Radosław Włoszek.

W trakcie panelu prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski odniósł się do najistotniejszych z punktu widzenia PAŻP kwestii mających wpływ na przyszłość lotnictwa cywilnego w Polsce. Jego zdaniem, warunkiem dla realizacji strategii dla lotnictwa cywilnego jest zabezpieczenie rozwoju polskiej przestrzeni powietrznej w zgodzie z europejskimi standardami i regulacjami prawnymi.

Polska jako kraj Unii Europejskiej podlega regulacjom światowym i europejskim, dlatego wszelkie działania i aktywności skierowane na rozwój polskiej przestrzeni powietrznej są podejmowane nie tylko na płaszczyźnie krajowej, ale mają mocne zakorzenienie w rozwiązaniach i działaniach wypracowywanych na poziomie współpracy międzynarodowej – powiedział prezes Janusz Janiszewski.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej aktywnie działa na arenie europejskiej przy wypracowywaniu i implementacji rozwiązań dotyczących przyszłości architektury europejskiej przestrzeni powietrznej, współpracując przy tym z największymi instytucjami z obszaru transportu lotniczego i zarządzania ruchem lotniczym.

Prezes PAŻP zaznaczył, że podczas prac nad narodową strategią dla lotnictwa cywilnego należy uwzględniać kierunki rozwoju nakreślone przez kluczowe porozumienia międzynarodowe w tym zakresie. Podpisana 13 listopada 2018 roku w Madrycie przez PAŻP i Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) pierwsza edycja Strategii Rozwoju Przestrzeni Powietrznej dla Polski (Airspace Strategy for Poland) zakłada, że konieczna jest modernizacja systemu zarządzania ruchem lotniczym i przeprowadzenie zmian w strukturach przestrzeni powietrznej przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, poprawie przepustowości, redukcji kosztów i zminimalizowania opóźnień. Wprowadzenie tych zmian może przełożyć się m.in. na wpływ sześciu miliardów euro do budżetu oraz powstanie 65 tysięcy miejsc pracy do 2035 roku.

Obecnie dokument jest aktualizowany i uzupełniany o dodatkowe elementy, które chcemy wypracować w szerokich konsultacjach, do których zaprosiliśmy m.in. przedstawicieli linii lotniczych, portów i aeroklubu. Do 30 września czekamy na ich wkład – przypomniał Janusz Janiszewski.

Prezes PAŻP powiedział też o zaleceniach dokumentu Airspace Architecture Study (AAS), przewidujących utworzenie Jednolitego Europejskiego Systemu Przestrzeni Powietrznej (Single European Airspace System - SEAS) jako ewolucji obecnej architektury europejskiej przestrzeni przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii w celu uniezależnienia zapewniania służb od infrastruktury lokalnej. AAS zaleca zarazem stopniowe zwiększenie zakresu współpracy oraz automatyzacji w cyberbezpiecznym środowisku bogatym w informacje.
Prezes przypomniał także wnioski płynące z raportu Wise Persons Group (WSG), prezentujące wizję przyszłości europejskiego zarządzania ruchem lotniczym. W ich myśl jednolita europejska przestrzeń powietrzna będzie bezpieczna, elastyczna i zorientowana na klienta, spełniając wszystkie potrzeby w zakresie usług lotniczych i celów środowiskowych. Cyfrowe usługi ATM natomiast będą dostarczane wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej, zarówno cywilnym jak i wojskowym, a także pasażerom.

Od grudnia 2018 roku PAŻP realizuje Strategię PAŻP 2019+, która wskazuje m.in. cele operacyjno-techniczne oraz biznesowe wyznaczające kierunki rozwoju Agencji – dodał Prezes PAŻP Janusz Janiszewski.

Strategia PAŻP 2019+ jest realizowana przez następujące Programy Strategiczne:
- Rozwój systemu zarządzania ruchem lotniczym (ATM)
- Rozwój funkcji ATFCM/ASM w PAŻP – czyli optymalizacja struktur przestrzeni powietrznej
- Zapewnienie ciągłości służb żeglugi powietrznej
- Zarządzanie ruchem bezzałogowych statków powietrznych
- Rozwój systemów wieżowych TWR
- Optymalizacja procesów biznesowych

Prezes PAŻP zaznaczył też, że od dwóch lat PAŻP podejmuje działania na rzecz odciążenia najbardziej zatłoczonych rejonów przestrzeni powietrznej w Europie.

Z powodu ryzyka spiętrzenia ilości operacji lotniczych w Europie podczas tegorocznego sezonu letniego Eurocontrol przeprojektowała potoki ruchu w europejskiej przestrzeni powietrznej, przesuwając część z nich z obszarów najbardziej obciążonych. Regulacje te miały zmniejszyć ruch lotniczy w środkowej części Europy, ograniczając zarazem ewentualne opóźnienia. Restrykcje wpłynęły jednocześnie na ilość ruchu lotniczego trafiającego do polskiej przestrzeni powietrznej. Tym samym Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wniosła znaczący wkład w „odkorkowywanie” europejskiego nieba.




powrót